مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه 22 – اگست

 

روزنامه باختر درمورد فعالیت های تروریستی در افغانستان و به خصوص استفاده از اطفال برای اجرای برنامه های تروریستی در این کشور مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که طالبان مسلح درافغانستان از اطفال برای اجرای حملات تروریستی استفاده می کنند.

روزنامه قصه طفل سیزده ساله یی را نیز به نشر رسانده است که از ولایت هلمند است و در ولایت ارزگان زمانی که می خواست حمله انتحاری را انجام دهد، دستگیر شده است.

روزنامه مطلبی هم درمورد انتخابات در افغانستان منتشر کرده و درمورد کمپاین های انتخاباتی و تهدید ها در برابر آن تبصره کرده است.

این روزنامه درعین حال گفته است که شماری از مقامات دولتی برای کاندیدان انتخابات کمپاین می کنند.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروز خود درمورد تلاشهای صلح در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است.

مقاله نویس در این میان نقش علمای دینی را در اوردن صلح و ثبات ارزنده توصیف کرده است. روزنامه گفته است بدون همکاری علمای دینی در افغانستان ، پروسه صلح در این کشور به موفقیت نمی رسد.

این روزنامه درمورد پروسه انحلال کمپنی های امنیتی خصوصی در افغانستان نیز مطلبی را به نشر رسانده و گفته است که به دستور رئیس جمهور کرزی روند انحلال کمپنی های خصوصی امنیتی آغاز گردیده است.

این روزنامه گفته است که تا یک هفته دیگر معلومات اساسی درمورد این کمپنی ها و نوعیت اسلحه که دارند مشخص می شود و به این ترتیب کمپنی های امنیتی یکی پی دیگری منحل خواهند شد.

 

روزنامه ویسا درسرمقاله شماره امروزخود درمورد مشکلاتی تبصره کرده است که افغانستان با آن رو به روست.

مقاله نویس گفته است که در عقب مسایلی که دیده میشود، بازی های دیگری در جریان است که همه برای افغانها زیانبار به نظر می رسد.

این روزنامه درمورد کمپنی های خصوصی امنیتی و عکس العمل بیرونی برای جلوگیری از مسدود شدن آن و همچنان فساد اداری تبصره کرده و گفته است که این مسایل یکی با دیگری پیوند دارند.

روزنامه درجای دیگری از تصمیم امریکا برای رسیده گی بیشتر به مسایل وابسته به افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که به دستور رئیس جمهور اوباما، دفاتر جدیدی در افغانستان و پاکستان ایجاد می شود که جدا از سفارت امریکا و کارهای فرستاده خاص ، فعالیت خواهد کرد.

 

روزنامه آرمان ملی درمقاله اصلی شماره امروزخود درمورد شیوه های مبارزه با تروریزم و افراط گرایی در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که در مبارزه با تروریزم باید ریشه ها و شاخ و پنجه های آن از بین برده شود.

مقاله نویس گفته است که برخی ها به این باور هستند که ریشه های تروریزم صرف در بیرون از افغانستان است، اما به نظر می رسد که حالا شاخ و پنجه تروریستان نیز بیشتر از پیش گسترش یافته و امنیت نه تنها جنوب بلکه شمال کشور را نیز به مخاطره انداخته است.

آرمان ملی نیز درمورد فعالیت کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان تبصره کرده اما گفته است که این کمپنی ها به طالبان پول می دهند.

مقاله نویس از این هم پا پیش تر نهاده و ادعا کرده است که این کمپنی ها حمایت وزارت دفاع امریکا را با خود دارد و طالبان را تقویت می کنند.


August 22nd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها